Geplaatst door Hans Roodenburg op 10 april,
2014 - 19:00
© Ralf Roletschek - Fahrradtechnik und Fotografie (bron:
Wikimedia Commons)
Hoe kan het dat de
banken steeds wegkomen met hun malafide praktijken?
De tijd dat banken vooral
een nuttige rol speelden in het economisch leven ligt
alweer ver achter ons. De financiële crisis heeft aan het licht gebracht dat
banken, door een ongebreidelde groei van riskante transacties die nauwelijks
ten dienste staan van hun openbare nutsfunctie, steeds meer een bedreiging
vormen voor de overheidsfinanciën. De belastingbetaler mag als puntje bij
paaltje komt opdraaien voor de aangerichte schade. 'Systeembanken' zijn immers
'too big to fail', zo wordt ons voorgehouden. In dit licht bezien zijn banken
dus geen gewone private ondernemingen, maar de
facto semi-overheidsbedrijven. En dat betekent dat regulering van
de sector geboden is.
Reguleren betekent in
concreto: verplichte verhoging van de kapitaalbuffers, splitsen van
openbare nutsfunctie en speculatieve activiteiten, en het tegengaan - of zelfs
terugdraaien - van fusies en overnames in de bankensector. Een kind kan de was doen.
Maar waarom gebeurt er dan
niets? De huidige discussie of de kapitaalbuffers nou 3 of 4 procent van het
balanstotaal zouden moeten bedragen is immers een lachertje. Aan splitsen wordt
af en toe lippendienst bewezen, maar zonder concrete gevolgen. En voor zover ik
weet is er nog geen sprake van het aanpakken van fusies in het bankwezen.
Terzijde: menigeen zal
bedenkingen koesteren tegen regulering als die regulering afkomstig is uit
Brussel. Maar als we de banken in het gareel willen krijgen valt daar
waarschijnlijk niet aan te ontkomen, aangezien de bankensector in de EU nu
eenmaal opereert in de context van de gemeenschappelijke markt.
En de veelgeprezen Europese
bankenunie? Dat gaat 'm niet worden. Die bankenunie wordt verkocht als een
verschuiving van de risico's van de belastingbetaler naar de direct
belanghebbenden (aandeelhouders, obligatiehouders, grote spaarders). Dat is op
zich wel juist, maar het is niet het hele verhaal. Die bankenunie is vooral
bedoeld om de risico's te europeaniseren. Nederlandse banken moeten Franse,
Italiaanse en Spaanse banken uit de brand helpen, en dat slaat dan weer terug
op de Nederlandse consument (hogere tarieven, lagere spaarrente) en mogelijk
ook de Nederlandse belastingbetaler, ingeval Nederlandse banken door de
verplichtingen die voortvloeien uit de bankenunie zelf in moeilijkheden komen.
De Nederlandse belastingbetaler is bovendien het haasje omdat die zwakke
buitenlandse banken indien nodig ook het ESM mogen plunderen, waarvoor
Nederland mede garant staat.
Dat er weinig of niets gebeurt
om een volgende bankencrisis te voorkomen heeft alles te maken met de
onvoorstelbare kracht van de bankenlobby, niet alleen nationaal, maar ook op
EU-niveau. Gisteren verscheen hierover een rapport
[pdf] van Corporate Europe Observatory
(CEO), getiteld The fire power of the
financial lobby (zie ook het begeleidende persbericht).
Eerst maar de cijfers: De
Brusselse lobby van de financiële sector (banken en verzekeraars) kan voor €120
miljoen per jaar 1.700 lobbyisten in de strijd werpen, wat neerkomt op vier
lobbyisten voor elke Brusselse ambtenaar die zich met de financiële sector
bezighoudt. Die lobbyisten werken voor 700 verschillende organisaties,
waaronder PR-afdelingen, branche-organisaties en consultants. Dat aantal is een
factor vijf groter dan de gezamenlijke belangenorganisaties van particulieren, waaronder vakbonden, die in Brussel actief zijn rond de
financiële sector. Gemeten naar menskracht en budgetten is
het verschil nog groter.
Dat die krachtige lobby
risico's met zich meebrengt qua transparantie en integriteit laat zich raden.
Wat EUobserver hierover vandaag
heeft te melden stemt allerminst vrolijk:
many observers feel that the
relationship between lawmakers and lobbyists is too cosy.
A number of MEPs on the committee
have direct links to the financial sector, such as German centre-right deputy
Burkhard Balz, who receives more than €10,000 per month as a director of
Commerzbank.
Meanwhile, a growing number of EU
officials and MEP staffers have gone through the 'revolving door' by taking jobs as lobbyists.
There is also evidence of deputies
proposing 'copy and paste' amendments at the behest of industry lobbyists.
Geen wonder dat het rapport
van CEO tot de volgende conlusie komt:
The financial lobby is a major
obstacle to effective regulation [...] the relative failure of the reform
process showed the tremendous strength in the EU institutions of the financial
lobby
En dan te bedenken dat het
meeste wat in Brussel wordt bekokstoofd zich ook nog eens onttrekt aan democratische
controle, zodat enig perspectief op verbetering ontbreekt. De banken kunnen
voorlopig hun gang gaan. Wij kunnen ons intussen schrap zetten voor de volgende
bankencrisis in de EU.